button homepage button info bedrijf button info theorie button info doelgroep button info boeken button info zintuiglijk materiaal button info agenda button interessante links button contactgegevens
button zintuiglijk materiaal kijken button zintuiglijk materiaal luisteren button zintuiglijk materiaal voelen button zintuiglijk materiaal proeven button zintuiglijk materiaal ruiken button zintuiglijk materiaal bewegen button zintuiglijk materiaal diepe druk get the english text
 
Zintuig kijken, visueel

Kijken is het waarnemen van, met de ogen kijken naar, volgen van en onderscheiden van de dingen om je heen. Om alles goed om je heen goed te kunnen zien, moet je met de ogen een specifiek voorwerp of persoon in je omgeving kunnen ontdekken. Vervolgens is het belangrijk je blik vast te kunnen houden en datgene te kunnen volgen met je ogen. Het is ook je ogen kunnen verplaatsen tussen voorwerpen en/of personen onderling. Samen met je andere zintuigen leer je de eigenschappen van materialen kennen en herkennen. Bij visuele eigenschappen kun je denken aan: reliëf, details, kleur, contouren, contrasten, patroon, belichting, achtergrond, de afstand tot een voorwerp.

De normale ontwikkeling van de visus.
Wanneer een baby geboren is, kunnen ze al zien. Ze zien echter nog weinig details. Wel zien ze bewegingen vlak voor zich van objecten. Een baby leert te focussen door gericht naar de ouder te kijken. Ze zien in eerste instantie het beste de haargrens van een gezicht. Als de oogcoordinatie ontwikkelt kan het kind vaste en bewegende objecten gaan herkennen. Ze kunnen je gezicht ook beter zien. Tussen de vier en zes maanden wordt vaak speelgoed aangeraden die visueel en auditief aantrekkelijk zijn. Tussen de zes en acht maanden gaat een kind vaak rond bewegen. Hiermee wordt het visuele systeem steeds meer gekoppeld aan de andere zintuigen. Later leren ze om een object te fixeren, vast te houden door ernaar te kijken met de ogen. De coördinatie van oogbewegingen wordt beter. Ze leren ook naar hun handen te kijken terwijl ze met speelgoed spelen. Op deze manier ontwikkelt de oog-hand coördinatie zich.

Sommige kinderen hebben moeite met alle visuele prikkels om hen heen. Men spreekt dan van een overregistratie als er teveel prikkels binnenkomen of de prikkels te sterk binnenkomen. Men spreekt van een onderregistratie als de prikkels te weinig of te zwak binnenkomen. Kinderen die moeite hebben met de verwerking van alle visuele prikkels kunnen soms moeite hebben om voorwerpen te vinden in een drukke omgeving of om losse plaatjes te herkennen in een boek vol met afbeeldingen. Soms zie je dat sommige kinderen last kunnen hebben van fel licht of dat ze juist veel licht opzoeken of bepaalde kleuren kunnen heftige reacties oproepen.
zien zien
 

Website gemaakt door Fairydesign ; Copyrightverklaring © ; Datum 07−02−2007, laatste update 03−2012; www.fairydesign.nl